• Sprzęt Cube Tonopah

Szlakiem Orlich Gniazd I etap Częstochowa - Ogrodzieniec

Wtorek, 10 września 2013 · dodano: 15.09.2013 | Komentarze 5

W sierpniu przejechaliśmy rowerkami Szlak Piastowski… w e wrześniu przyszła kolej na Szlak Orlich Gniazd.
Teren leżący pomiędzy Krakowem i Częstochową, zwany Wyżyną Krakowsko-Częstochowską, to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. Kolebka naszej kultury, gdzie o zabytki łatwiej niż w każdej innej części kraju, położona jest pośród przepięknych pagórków porośniętych lasami, wśród malowniczych wapiennych ostańców, stwarzając wrażenie niezwykłej harmonii występującej pomiędzy człowiekiem i środowiskiem. W odległej przeszłości na terenie Śląska i Małopolski powstawały pierwsze osady ludzkie. Na początku drugiego tysiąclecia wzniesiono tutaj pierwsze grody obronne, które chronić miały szlaki handlowe w tworzącym się państwie piastowskim. W XIV wieku za czasów panowania Kazimierza Wielkiego na pograniczu polsko-czeskim, często w miejscu drewnianych grodów, wybudowano szereg warownych zamków m.in. w Ojcowie, Olsztynie, Bobolicach i Mirowie, w celu zabezpieczenia ówczesnej stolicy – Krakowa i ochrony granic państwa. Powstał w ten sposób system obronny zamków, uzupełniony niewielkimi strażnicami, ufortyfikowanymi klasztorami i kościołami.

Duży wkład w utworzenie takiego systemu wniosły również możne rody szlacheckie, które wybudowały na tym terenie swe warowne siedziby m.in. w Ogrodzieńcu, Smoleniu, Bydlinie, Pilicy, Morsku, Rabsztynie, Pieskowej Skale, Korzkwi. Jurajskie zamki budowane były najczęściej na szczytach wzniesień, pośród trudno dostępnych skał wapiennych, stąd wzięła się ich nazwa – „Orle Gniazda”.

Niestety, dziś większość tych wspaniałych budowli możemy oglądać tylko jako ruiny. Przyczyniły się do tego głównie wojny szwedzkie, w czasie których ograbiono i zniszczono większość zamków, a później rozbiory i restrykcyjna polityka zaborców. Na szczęście w ostatnim czasie ponowione zostały próby rekonstrukcji tych historycznych budowli i zostały odbudowane z ruin zamki w Bobolicach i Korzkwi.

Naszą rowerową wyprawę historycznym Szlakiem Orlich Gniazd rozpoczynamy od Częstochowy.
Podstawą opracowania naszej trasy była mapka Szlaku Orlich Gniazd….

Szlak Orlich Gniazd - mapa © jewti

Teleportacja do Częstochowy samochodowa…zakwaterowanie w przytulnym hoteliku "Sekwana" położonym w pobliżu Jasnej Góry…po zakwaterowaniu udaliśmy się na zwiedzenie Jasnej Góry…

Uroczy i przytulny hotelik "Sekwana" w Częstochowie © jewti

Kaplica Matki Boskiej Częstochowskiej © jewti

Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej © jewti

Zachód słońca nad Jasą Górą © jewti

Rano śniadanko oraz uzgodnienie dzisiejszej trasy : Częstochowa-Złota Góra-Olsztyn-Biskupice-Zaborze-Suliszowice-Ostrężnik-Przewodziszowice-Leśniów-Łutowiec-Mirów-Bobolice-Zdów-Morsko-Żerkowice-Kiełkowice-Podzamcze Ogrodzieniec
Przygotowanie rowerów założenie sakw i w drogę…

W hoteliku "Sekwana" © jewti

Wyruszamy na szlak orlich gniazd © jewti

Przez rozkopaną Częstochowę udajemy się na Złotą Górę gdzie znajduje się Park Miniatur Sakralnych w którym oglądamy najpiękniejsze bazyliki i sanktuaria z Ziemi Świętej, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Austrii, Bośni i Hercegowiny, Turcji i Armenii...
Katedra, Plac i Kolumnada w Rzymie

Bazylika Swiętego Domu w Loreto © jewti

Bazylika Matki Bożej w Montserrat © jewti

Katedra Sw.Jakuba Większego w Santiago de Compostela © jewti

Błogosławiony Jan Paweł II to postać która bez wątpienia zasługuje na najwyższe uznanie. Dlatego też na terenie Parku Miniatur i Atrakcji została ustawiona największa na świecie statua papieża Polaka. Mierzący czternaście metrów monument jest wyrazem naszego uznania dla dokonań oraz pontyfikatu Jana Pawła II .

Najwyższy na świecie pomnik Jana Pawła II - 14 m © jewti

Warto odwiedzić park miniatur, który zlokalizowany jest w kamieniołomie jurajskim, z którego rozciąga się wspaniały widok na Częstochowę …niestety nie mogliśmy tego doświadczyć z powodu mgły, ale wierzymy na słowo przemiłym Paniom przewodniczkom ….
Na dzisiejszej trasie odwiedzamy następujące Strażnice , Zamki i Warownie na Szlaku Orlich Gniazd:
Zamek Olsztyn

Na trasie do Zamku w Olsztynie © jewti

Rynek w Olsztynie © jewti

Zamek Olsztyn © jewti

Na ruinach Zamku Olsztyn © jewti

Srażnica Sliszowice

Niestety w rękach prywatnych orgodzona i nie udostępniona przez obecnego właściciela…

Strażnica w Suleszowicach nieudostępniona © jewti

Ruiny Zamku Ostrężnik

Na trasie do zamku Ostrężnik © jewti

Do Zamku Ostrężnik © jewti

Ruiny Zamku Ostrężnik © jewti

Ostrężnik jaskinia © jewti

Z ruin Zamku Ostrężnik pojechaliśmy nowo budowanym szlakiem czerwonym do ruin zamku w Przewodziszowicach…

Zamek w Przewodziszowicach

Ruiny Zamku w Przewodziwieszycach © jewti

Dalej szlakiem papieskim po równiutkim asfalciku dojechaliśmy do Leśniowa gdzie znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej Patronki Rodzin oraz źródełko mocy, miłości i radości...

Na trasie szlaku papieskiego © jewti

Sanktuarium Matki Boskiej Leśniowskiej © jewti

Ołtarz w Sanktuarium Matki Boskiej Leśniowskiej © jewti

Po uzupełnieniu wody we wspomnianym źródełku szlakiem czerwonym pojechaliśmy do następnych zamków na trasie Orlich Gniazd…

Źródełko mocy, miłości i radości © jewti

Na trasie do Łutowca © jewti

Strażnica Łutowiec

Ruiny Strażnicy w Łutowcu © jewti

Ostaniec w Łutowcu © jewti

Pole namiotowe w Łutowcu © jewti

Na trasie do dalszych zamków mogliśmy podziwiać „perełki miejscowej architektury”

Willa prawie ja zamek © jewti

Studnia na trasie © jewti

Następnymi zamkami na naszej trasie były Zamek w Mirowie i Zamek w Bobolicach, które należą do senatora Jarosława Laseckiego który to odbudował zamek w Bobolicach, a obecnie przywraca do dawnej świetności zamek w Mirowie…zamek w Bobolicach udostępniony jest do zwiedzania za niewielką opłatą… u jego podnóża zlokalizowany jest hotel i restauracja…

Zamek w Mirowie

Panorama z zamku Bobolice © jewti

Na zamku Bobolice © jewti

Senator Lasecki © jewti

Dalej poprzez rezerwat Skał Poleskich podążaliśmy do zamku w Morsku…
To już jesień © jewti

Ostaniec na trasie © jewti

Zamek Bąkowiec w Morsku

Zamek Bąkowiec w Morsku © jewti

Zamek w Morsku to ostatnie Orle Gniado na dzisiejszej trasie pozostał nam tylko dojazd do Ogrodzieńca na nocleg który mieliśmy zamówiony w Oberży pod Czarnym Psem
gdzie czekała na nas suta kolacyjka po ciężkim dniu…

Pałac w Żerkowicach © jewti

Zachód słońca na trasie do Ogrodzieńca © jewti

[url=http://photo.bikestats.eu/zdjecie,427930,sanktuarium-matki-bozej-skalkowej-w-podzamczu.html]
Sanktuarium Matki Bożej Skałkowej w Podzamczu © jewti
[/url
Zamek w Ogrodzieńcu wieczorową pora © jewti

Dzisiejsza trasa była wymagająca dość dużo podjazdów jak również dużo zwiedzania nie dziwota że zmorzyło to nawet takiego harpagana jak „Król Lew” czyli Tomka

Tomek odpoczywa w restauracji zamku Bobolice © jewti

Wszystkie zdjęcia z I etapu...